Strona główna » Archiwum aktualności » Fotografia w pierwszej dekadzie XXI wieku
data dodania: 2011-03-29 14:48:47
Biuro Wystaw Artystycznych zaprasza na wykład Joanny Kinowskiej pod tytułem: „Fotografia w pierwszej dekadzie XXI wieku”. Prelekcja zostanie wygłoszona 30 marca 2011 roku, w sali 104 Młodzieżowego Centrum Kultury, o godzinie 16.30. Wstęp wolny.
W sztuce fotografii od drugiej połowy lat osiemdziesiątych XX wieku nastąpił jeszcze jeden zwrot. Fotografia przestała dokumentować i badać rzeczywistość, artyści uciekli w sferę marzeń i wyobraźni. Podstawowym środkiem wyrazu stały się: symbol, alegoria oraz martwa natura. Jest to tzw. stage photography. Dominuje w niej kilka tendencji. Pierwsza, najwcześniejsza, opiera się na asamblażu, czyli łączeniu w trójwymiarową całość wielu odrębnych, najczęściej gotowych elementów (tak tworzą m.in. Duane Michels, Barbara Kasten, Victor Shrager). W drugiej tendencji fotograf przestaje być wyłącznie grafikiem i malarzem, a staje się również reżyserem, a nawet architektem, który buduje i inscenizuje przestrzenne kompozycje, tak jak Boyd Webb, Bernard Foucon, Bee Nettles, Joel-Peter Witkin. Jeszcze inna wykorzystuje zdobycze wynikające z możliwości dzisiejszych technik fotograficznych m.in. fotografii polaroidowej (L. Krims), fotografii komputerowej (T. Jonas) czy tzw. pinhole photography – realizowanej za pomocą amatorsko wykonywanych skrzynek fotograficznych (L. Hackett, R. Thorne-Thomsen).
Stage photography zajmowali się w Polsce m.in. Zbigniew Dłubak (wystawy „Ikonosfera I”, i „Ikonosfera II”), Wojciech Bruszewski, Andrzej Różycki, Józef Robakowski i Ireneusz Pierzgalski, których wystawy stanowiły ważne próby zastosowania fotografii w funkcji nie jednego zdjęcia, lecz jako materiału do świadomie tworzonej aranżacji przestrzeni. Również sztuka konceptualna trafiła do naszego kraju, stając się punktem wyjścia poszukiwań różnych sposobów wyrazu artystycznego, w tym tzw. sztuki permanentnej, czyli zapisu banalnych i pospolitych rzeczy (m.in. Natalia Lach-Lachowicz i Andrzej Lachowicz) oraz próby wyrażenia przez fotografię teorii, że fotografia jest nie tylko zapisem tego, co fotografik widzi, ale przede wszystkim stanowi analizę przedstawianego świata i istniejącej rzeczywistości. Zapraszamy!
Źródło: bwa.skierniewice.info.pl
Fot. sxc.hu
autor: Sebastian Warchlewski